Laatste Reacties

Emmy (Spam): Dinsdag, altijd een mooie…
Renesmurf (Wow, wa's da?): Dat komt de veiligheid ni…
Renesmurf (Suzi en Chrizzy): Een per keer is wel voldo…
Emmy (Suzi en Chrizzy): Grappig is dat, wat die z…
maarten (Suzi en Chrizzy): Maar mijn auto is vanmorg…
Renesmurf (Kleine wereld): De wereld is kleiner gewo…
Jetje (Wat aten we vanda…): @Emmy: Nee, ik lust geen …
Emmy (Wat aten we vanda…): @Jetje: lust je geen anan…
Renesmurf (This is ...): En dan te bedenken dat er…
(-_-)zzZZzz (This is ...): Ik kijk er naar uit !!!

Archieven

01 Jul - 31 Jul 2003
01 Aug - 31 Aug 2003
01 Sep - 30 Sep 2003
01 Okt - 31 Okt 2003
01 Nov - 30 Nov 2003
01 Dec - 31 Dec 2003
01 Jan - 31 Jan 2004
01 Feb - 28 Feb 2004
01 Mrt - 31 Mrt 2004
01 Apr - 30 Apr 2004
01 Mei - 31 Mei 2004
01 Jun - 30 Jun 2004
01 Jul - 31 Jul 2004
01 Aug - 31 Aug 2004
01 Sep - 30 Sep 2004
01 Okt - 31 Okt 2004
01 Nov - 30 Nov 2004
01 Dec - 31 Dec 2004
01 Jan - 31 Jan 2005
01 Feb - 28 Feb 2005
01 Mrt - 31 Mrt 2005
01 Apr - 30 Apr 2005
01 Mei - 31 Mei 2005
01 Jun - 30 Jun 2005
01 Jul - 31 Jul 2005
01 Aug - 31 Aug 2005
01 Sep - 30 Sep 2005
01 Okt - 31 Okt 2005
01 Nov - 30 Nov 2005
01 Dec - 31 Dec 2005
01 Jan - 31 Jan 2006
01 Feb - 28 Feb 2006
01 Mrt - 31 Mrt 2006
01 Apr - 30 Apr 2006
01 Mei - 31 Mei 2006
01 Jun - 30 Jun 2006
01 Jul - 31 Jul 2006
01 Sep - 30 Sep 2006
01 Okt - 31 Okt 2006
01 Nov - 30 Nov 2006
01 Dec - 31 Dec 2006
01 Jan - 31 Jan 2007
01 Aug - 31 Aug 2007
01 Sep - 30 Sep 2007
01 Okt - 31 Okt 2007
01 Nov - 30 Nov 2007
01 Dec - 31 Dec 2007
01 Jan - 31 Jan 2008
01 Feb - 28 Feb 2008
01 Mrt - 31 Mrt 2008
01 Apr - 30 Apr 2008
01 Mei - 31 Mei 2008
01 Jun - 30 Jun 2008
01 Jul - 31 Jul 2008
01 Aug - 31 Aug 2008
01 Sep - 30 Sep 2008
01 Okt - 31 Okt 2008
01 Nov - 30 Nov 2008
01 Dec - 31 Dec 2008
01 Jan - 31 Jan 2009
01 Feb - 28 Feb 2009
01 Mrt - 31 Mrt 2009

Bastiaantje
Bubs katteliefde
Chris
Emmy
Jeanne
Koekjesfabriek
Linda
Maarten
Merel
Neneh
Pivot Homepage
Remco Boas
Renesmurf
Roelof
Sudesh

Miscellany

Powered by Pivot - 1.40.4: 'Dreadwind' 
XML: RSS Feed 
XML: Atom Feed 

« Sprookjes | Home | Da's mazzel »

Opvoeden

09 08 05 - 09:27 Kinderen zouden tegenwoordig massaal ontsporen.

Als ik mijn dochter tot de orde roep met een tik op haar billen, dan word ik van alle kanten aangekeken als misdadiger. Terwijl ze door de luier echt niets voelt en de tik niet van kracht wordt voorzien. Als ik haar bij haar arm pak, indringend in haar ogen kijk en haar vertel dat ze nu moet ophouden, lijk ik voor de omgeving weer een misdadiger.

Ik ben groot voorstander van de opvoedkundige tik. Niet om de haverklap en ook niet met veel kracht, maar een tik op de billen, op de vingers of het beetpakken bij de arm kan echt geen kwaad voor ze. Het eindeloos blijven uitleggen dat een bepaald gedrag niet het juiste gedrag is, lijkt in de praktijk niet haalbaar. Op het moment dat mijn kind voor de 3de keer een stuk plant in haar giechel wil steken, is het genoeg.

Natuurlijk heb ik het niet over afranselen, over blauwe plekken of bang maken van het kind. Een gewone opvoedkundige tik mag wat mij betreft weer massaal ingevoerd worden.

Ik zag ooit een jongentje van een jaar of 3 zijn moeder schoppen. Zijn moeder zakte door haar knieën en begon rustig uit te leggen dat ze dat niet leuk van hem vond. Een paar minuten later deed hij het weer.

Dat jongentje had van mij inderdaad geen rustige uitleg gehad maar een draai om zijn oren. En dan een uitleg dat het mij pijn deed en ik de volgende keer zou terugschoppen. Eens kijken of er inderdaad een tweede keer zou volgen.

Kinderen opvoeden is geen makkie. Ook consequent zijn als je moe bent of niet lekker valt niet mee. Maar je probeert het wel. Werkende ouders kan prima. Vroeger hielpen oma's en tantes mee met het opvoeden. Tegenwoordig is het de opgeleide bso-juffrouw. Dus dat de oorzaak bij werkende ouders ligt, is onzin.

Ik denk wel dat ouders meer tijd voor hun kinderen moeten vrijmaken. Echte aandacht en niet als cadeau verpakt. Ook het toegeven dat de combinatie van perfecte collega, perfecte ouder, perfecte partner niet kan bestaan is een stap in de goede richting.

Waar ik me ook enorm aan kan ergeren is de toespeling richting moeders. Bij sollicitaties wordt vaak aan de moeder gevraagd of ze al iets voor haar kinderen heeft geregeld. Ook zie je vaak de opmerking dat moeders maar eens wat meer thuis zouden moeten blijven. Hallo wereld, een vader heeft dezelfde plichten tegenover zijn kind(eren)! Dus vraagt u als werkgever aan vrouwelijke kandidaten of ze iets voor de kinderen heeft geregeld, vraag het dan ook aan de manlijke sollicitanten. Of vraag het niet!

Een pasklare oplossing voor ontspoorde kinedren kan ik niet zo één twee drie geven. Maar het terug invoeren van de opvoedkundige tik lijkt me een niet verkeerde poging om het aantal ontspoorden tegen te gaan.

Maar ja, ook ik ben niet perfect. Dus wie weet is het toch niet een goed idee. Het enige wat ik wel zeker weet, is dat mijn kindjes voorlopig nog wel op die manier op hun sodemieter krijgen.


heel veel commentaar

Ontspoorde kids zijn van alle tijden…
(-_-)zzZZzz () - 09 08 05 - 09:54

En zo is het maar net, ik sluit me volledig bij je aan.
Ontspoort is ook Nederland met al haar wetten tegenwoordig.
Lady_P () (URL) - 09 08 05 - 11:39

Ontspoorde kinderen zijn van alle tijden ja, maar tegenwoordig zijn het er wel buitenproportioneel veel. Ik ben het ermee eens dat het niet gaat lukken om een beetje tucht en orde in je kind te knuffelen. En ja, tucht en orde zijn wel nodig. Opvoeding hoeft zeker geen militair-achtig boot camp te zijn, maar het lijkt wel alsof niemand ergens nog tegen durft op te treden, tegenwoordig.

Ik had zelf ook al een postje in de planning over opvoeding en gebrek eraan, en voilà: ik heb wéér iets om aan te refereren. =]
Max Roeleveld () (URL) - 09 08 05 - 11:45

Helemaal met je eens. De heren hier weten er alles van .. (h)
Gate (URL) - 09 08 05 - 21:22

De deskundoos menen dat het tussen de 1 en de 4 werkt. Daarvoor zijn ze nog te jong voor oorzaak en gevolg, daarna zou je het met andere straffen (op de gang enzo) af moeten kunnen.
Ik heb geen idee, ben nog niet bij het eerste jaar;-)
Maar weet nu al wel dat alle opvoedkritiek en opvoedcredits naar mij gaan, niet naar mijn man die evenveel doet:-(
zeppo (URL) - 09 08 05 - 22:14

Geweldig, hoor je niet vaak meer, maar bravo dat je de moed heb om het uit te dragen.
Tonnigie () - 14 08 05 - 10:53

Ik ben het er helemaal mee eens, het lijkt me helemaal geen kwaad kunnen om een kind even streng aan te pakken als dat nodig is. Ik heb zelf geen kinderen, maar ik merk het wel bij mijn verschillende oppas kinderen…ze proberen soms echt de baas over mij te worden door mij te commanderen of te gaan krijsen als ze hun zin niet krijgen, en zo doen ze ook bij hun ouders. Ik raak dan behoorlijk gefrustreerd, en ik had het wel geweten als het mijn eigen kind was. Ouders hoeven op zo’n lastig moment echt geen medelijden te hebben met hun kind. Als je ze even beet pakt duidelijk toespreekt op zo’n moment zullen ze op den duur meer respect voor je tonen, omdat ze weten dat ze dan niet zomaar geintjes kunnen uithalen bij hun ouders of buitenstaanders. En ik ben het ook met je eens over de rol van de vader als alle twee de ouders werken. De vader diend evenveel tijd in de opvoeding te stoppen als de moeder, anders krijg je het idee van de zeurmoeder en de pretpappa…zoals dat vroeger bij mij wel eens ging. Ik heb wel eens smoezen gehoord: tot hun twaalfde jaar hebben kinderen geen vader nodig??? Oh nee?? Het lijdde bij mij tot het moeilijk om kunnen gaan met het fenomeen man. Als ik ooit kinderen krijg met een man, zal hij er voor, net als mij, 100% voor moeten gaan en anders begin ik er niet aan.
Lime2 - 22 08 05 - 00:51

Als een kind je schop heb je een ernstig tekort aan respect, luister naar het kind waarom het zo boos is en geef het mogelijkheden dit op een ‘nette/ correcte’ manier te uiten (ipv te schoppen), door te dreigen met terug te schoppen vererger je de respectloze houding en vraag ik me af waar jou respect ten opzichte van het kind is!
Ron M - 27 10 05 - 12:06

@Ron M: Een kind wat z’n zin niet krijgt en daarvoor de moeder een schop geeft, wat zou dan de reden kunnen zijn? Mijn kindjes schoppen mij niet. Mocht een kind mij schoppen, dan laat ik ze op de eerder beschreven manier weten dat ik dat niet accepteer. Dat heeft niets te maken met respect wat ik wel of niet voor het kind zou hebben. Dat heeft te maken met dat ik niet graag geschopt word. Mijn manier van reageren laat zien dat er grenzen zijn. Als een kind jou zou steken met een mes (want het is boos en dat mes lag op één of andere vreemde wijze binnen bereik), zou je dan nog steeds rustig uitleggen dat je dat niet fijn vindt en vragen waarom het kind dat deed?
Jetje () (URL) - 27 10 05 - 12:32

ik moest dit an school opzoeken voor een debat, ik vind van de ene kant weer wel van de andere kant niet anders gaan die kids strax nog denken dat ze met geweld iets kunnen bereiken. Maar toch.
ik, - 03 06 06 - 15:40

Ik vind het niet kunnen, er zal toch ook wel wat aan de moeder liggen als het kind haar een schop geeft. En het kind mag zijn moeder niet schoppen maar de moeder mag het kind wel slaan. Zijn de ouders dan anders als de kinderen? Iedereen is toch hetzelfde? of je nu 40 bent of 4.. klein of groot. Je hoeft elkaar daar toch niet voor te slaan. Ik denk dat belonen veel beter is.
Birgit (15 jaar)
birgit - 08 06 06 - 19:27




  
Persoonlijke info onthouden?

/ Textile

Antwoord is dinsdag
 

  ( Register your username / Log in )

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.